Werken aan zelfredzaamheid


Werken aan zelfredzaamheid kan erop gericht zijn problemen met zelfredzaamheid te voorkomen, te herstellen of de mate van zelfredzaamheid te behouden of te vergroten. Ofwel jezelf kunnen redden op alle levensterreinen. Dat is wat mensen het liefste willen. En wat mensen in de toekomst ook steeds meer moeten.

Hoe pakt u dit aan?
Om uw zelfredzaamheid te versterken, dan wel te behouden is het van belang de volgende drie stappen continu in acht te nemen:
1. Kijk naar uzelf wat u als persoon wilt: wilt u zelfredzaam zijn? En wat doet u daar zelf voor?Denk bijvoorbeeld aan het werken aan een gezonde leefstijl met bewegen.
  
2. Kijk naar uw mogelijkheden (en NIET naar uw beperkingen!) en benut deze: wat zijn uw sociale, financiële, fysieke en cognitieve mogelijkheden? Wat kunt u zelf en wat kan er versterkt worden? Een voorbeeld hierbij is: weer zelf opstaan en naar het toilet gaan. Hoe past u zich aan uw mogelijkheden?
 
3. Kijk naar uw omgeving en maak daar gebruik van: in hoeverre is uw sociale omgeving beschikbaar om u te helpen ? Denk bijvoorbeeld aan uw buren, familie, vrienden en vrijwilligers. Is uw woning veilig genoeg? Zijn er woningaanpassingen of hulpmiddelen nodig die uw zelfredzaamheid kunnen versterken en/of behouden?

Zelfredzaamheidsdoelen stellen 

Bepaal voor jezelf concrete doelen en bespreek deze met u mantelzorger, vrijwilliger en of verzorgende /(wijk)verpleegkundige.

Vragen bij het bepalen van de doelen kunnen zijn:
- Wat wilt u en hoe gemotiveerd bent u?
- Wat kunt u zelf?
- Wat kan uw omgeving voor u betekenen?
Voorbeelden van concrete doelen kunnen zijn:
- Mobiliteit: zelfstandig ergens kunnen komen, weer zelf met de bus kunnen, beter in huis uit de voeten kunnen, langer kunnen lopen.
- Sociaal leven: meer contacten krijgen, iets zinvols doen.
- Psychisch functioneren: meer zelfvertrouwen en/of meer structuur krijgen.
- Alledaagse vaardigheden (ADL): weer zelfstandig dingen kunnen doen, zoals in het huishouden, met het eten, zelf wassen, aankleden, uitkleden, kousen aantrekken, douchen, boodschappen doen.
- Lichamelijk functioneren: zelf leren spuiten of een stoma verzorgen.

Om de gemaakte zelfredzaamheidsdoelen te realiseren is het belangrijk dat u oefent door zelf veel te proberen. Het gaat erom dat u dingen regelmatig doet, zodat het 'normaler' wordt.

Bel mij terug

U heeft vier mogelijkheden om contact met ons opnemen om direct zorg aan te vragen.

- ons te bellen via 020-3635062
- faxen naar 020-3639993
- uw nummer achter te laten via het bel me terug formulier.
 
Wij helpen u graag op weg!
Onze medewerkers staan klaar om al uw vragen te beantwoorden. Voor spoed kunt u ons bellen op 020-3635062 en als u geen haast heeft dan kunt u via het contactformulier uw vraag stellen, wij beantwoorden uw vraag van harte.
Wij hebben handige handreikingen en tips ter bevordering van uw zelfredzaamheid beschikbaar gesteld. Hopende dat dit uw zelfredzaamheid versterkt.

Huisartsen

Zorgchoach

Ziekenhuizen

Zorgaabieders

foto

Wij zijn lid van

Logo van vereniging Spot
Beeldmerk SBB erkend Leerbedrijf