Steeds meer patiënten raken de weg kwijt in het zorgstelsel. Veel mensen weten niet meer waar ze aan toe zijn, nadat op 1 januari de regels veranderden en zorg van de overheid werd verplaatst naar gemeenten en zorgverzekeraars.

Kriegel
Bij belangenorganisaties als Patiëntenfederatie NPCF en Ieder(in) kloppen steeds vaker mensen aan die door de bomen het bos niet meer zien. Ze weten niet waar ze moeten zijn voor (huishoudelijke) hulp en ondersteuning. Het meldpunt dat het rijk daarvoor opende blijkt in de praktijk onvindbaar of overbelast. Wachttijden van meer dan dertig minuten zijn bij dat loket eerder normaal dan uitzondering.

Ook bij een meldpunt van de samenwerkende patiëntenorganisaties komen steeds meer klachten binnen. Marleen (50) meldt: "Ik kreeg een formulier toegestuurd van de gemeente en daar kon ik volgens hun alle aanvragen mee doen. Maar dat bleek helemaal niet te kunnen. Nu loop ik zes weken achter met de aanvraag van de woonvoorziening van mijn zoon. Ik werd er helemaal kriegel van."

Het gaat vooral om vragen en klachten van mensen die van het kastje naar de muur worden gestuurd, constateert directeur Wilna Wind van Patiëntenfederatie NPCF. “Dit is precies waar wij vooraf voor hebben gewaarschuwd. Het zijn te veel veranderingen, die ook nog eens te snel worden ingevoerd.”

Meldpunt
Maandag sturen de samenwerkende patiëntorganisaties een brief naar het ministerie van VWS met daarin een overzicht van alle klachten die sinds januari zijn binnengekomen. Wilna Wind: “Maar daar laten we het natuurlijk niet bij. De overheid heeft deze onduidelijkheid in de wereld geholpen. Die moet nu ook zorgen dat de problemen snel worden opgelost. Daar blijven wij bovenop zitten.”

Belangenorganisatie Per Saldo stuurde vorige week een brief namens de budgethouders. Voor mensen die van het kastje naar de muur worden gestuurd, is er een meldpunt.

Hierover heeft de NOS bericht.

BRON: NPCF

Wij zijn lid van

Logo van vereniging Spot
Beeldmerk SBB erkend Leerbedrijf